دسته‌بندی نشده

انواع لکه صورت – لکه پوستی چیست + درمان

انواع لکه های پوست رو صورت و بدن چیست

انواع مختلف لکه های پوست و صورت از جمله مشکلات پوستی رایجی هستند که تقریبا گریبان گیر همه خانم ها و آقایون شده و بیشتر آنها را به خود درگیر کرده است. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که لکه پوستی چیست و تعریفی از آن ارائه دهیم باید بگوییم که به هر نوع علامتی که روی پوست به وجود می آید، از آکنه، جای زخم و جوش گرفته تا تغییر در رنگ دانه های پوستی و ماه گرفتگی و … لک به حساب می آید.

بیشتر لکه های پوستی چه بر روی صورت و چه بر روی بدن، بدون ضرر هستند و هیچ مشکلی به وجود نمی آورند، اما افراد از وجود آنها ناراحت هستند و همه خانم ها و آقایانی که لکه ای روی بدنه و پوست و صورتشان به وجود می آید به دنبال درمان آن و از بین بردن سریع این لکه های پوستی می باشند.

البته توجه به لکه های پوستی نشانه دقت شما است، چراکه برخی از لکه ها ممکن است بسیار خطرناک باشند، به عنوان مثال لکه هایی هستند که نشان دهنده سرطان پوست می باشند و درمان سریع و فوری این لکه های پوستی چه بر روی صورت و چه بر روی بدن بسیار ضروری می باشد. در این مقاله قصد داریم انواع لکه های صورت، علت به وجود آمدن این لکه ها را به شما عزیزان معرفی کرده و راه ها و روش هایی برای درمان، رفع و از بین بردن آنها را نیز برایتان توضیح دهیم.

انواع لکه های صورت

همانطور که گفته شد، لکه های پوستی و صورت انواع مختلفی دارند و به دسته های گوناگونی تقسیم می شوند. بیشتر این لکه ها در دسته های زیر قرار می گیرند که درمان و رفع آن از روی صورت و بدن نیازمند انجام مراحلی است که در ادامه این مراحل و راه و روش ها را نیز برای شما عزیزان توضیح داده ایم.

جوش و آکنه نوعی لکه بر روی صورت می باشند

جوش های صورت یا آکنه ها نوعی بیماری پوستی است و در دسته انواع لک های صورت محسوب می شود که دلیل به وجود آمدن آن وجود چربی بیش از حد بر روی پوست صورت می باشد، عوامل مختلفی می توانند باعث بالا رفتن سطح چربی پوست شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • غدد چربی بیش فعال
  • تغییرات هورمونی دوران بلوغ، قاعدگی و یا یائسگی
  • استرس، اضطراب و افسرگی هایی که می توانند بر روی هورمون ها نیز تاثیر گذار باشند.

جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه نیز نوعی از لکه های پوستی هستند که ظاهر آنها همانند آلودگی و کثیفی به نظر می رسد، اما در واقع روغن هایی به دام افتاده در داخل منافذ پوستی می باشند. دلیل سیاه شدن روی آنها نیز واکنش روغن به دام افتاده در داخل منافذ با هوای آزاد می باشد.

لکه ناشی از جوش سر سیاه روی صورت

جوش های سر سفید

جوش های سر سفید نیز نوعی لکه پوستی هستند که در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست و چربی های اضافه ای که منافذ را مسدود کرده اند به وجود می آیند. هم درمان و از بین بردن لکه های ناشی از جوش های سر سیاه و هم رفع لکه های ناشی از جوش های سر سفید با کاهش چربی پوست و لایه برداری از سلول های مرده امکان پذیر می باشد.

لکه ناشی از جوش سر سفید روی صورت

پاپول ها یا جوش های زیر پوستی

این ها نیز نوعی جوش و لکه پوستی بر روی صورت هستند که رنگ آنها قرمز است، کوچک تر از دو نوع دیگر هستند و تفاوتشان این است که سفت می باشند، در واقع معنی لکه های پوستی و یا جوش هایی که به آنها پاپول گفته می شود، جوش زیر پوستی است و در نتیجه تجمع سلول های مرده پوست، چربی های اضافه و باکتری ها و آلودگی هایی به وجود می آیند که به اعماق پوست نفوذ می کنند.

تجمع زیاد سلول های مرده روی پوست و عدم توجه به آنها و همچنین تغیرات هورمونی دوران بلوغ و … می تواند به به وجود آمدن تعداد زیادی جوش زیر پوستی و ایجاد لکه هایی دست انداز مانند و سنباده شکل روی پوست منجر شود. که درمان لکه های پوستی ناشی از این موارد بر روی صورت تنها با رعایت اصول مراقبتی و لایه برداری به موقع از سلول های مرده روی پوست امکان پذیر است.

لکه ناشی از جوش زیر پوستی روی صورت

لکه پوستی ناشی از جوش چرک دار

در واقع اینها نیز انواع دیگری از لکه های پوستی بر روی صورت هستند که ناشی از عفونت پاپول ها یا جوش های زیر پوستی می باشند، به عبارتی از تجمع بیش از حد باکتری ها و سلول های مرده و چربی زیر پوست به وجود می آیند که عفونت آنها قابل ترکیدن و خارج شدن از صورت است. شما می توانید این جوش ها را ترکانده و تا حدی از شر آنها خلاص شوید، اما درمان لکه نهایی ناشی از ترکاندن آنها نیازمند استفاده از محصولات مراقبتی است.

لکه ناشی از جوش چرک دار روی صورت

جای جوش

عذاب آور ترین نوع لکه های پوستی جای جوش ها هستند، درمان لکه های پوستی ناشی از جای جوش بر روی صورت، نیازمند صرف زمان بسیاری است و گاهی در دراز مدت نیز به سختی درمان می شود. بهترین روش درمان این نوع از لک ها و از بین بردن آنها، جلوگیری از به وجود آمدنشان است، که در نتیجه عدم دستکاری هیچ کدام از جوش های نام برده شده در پاراگراف های قبلی بر روی صورتتان می باشد.

کیست یا لکه پوستی آکنه ای

یک برش و یا شکستگی در ناحیه اطراف یکی از جوش های نام برده شده و پخش چرک و آلودگی های داخل جوش در در داخل لایه پوستی صورت، می تواند باعث به وجود آمدن لکه های بزرگ به نام کیست آکنه ای گردد، کیست های آکنه ای به صورت لکه های پوستی بزرگ، قرمز و متورمی ظاهر می شوند که دست زدن به آنها نسبتا دردناک است، در صورتی که هر چه سریع تر نسبت به درمان و رفع این نوع از لکه های پوستی اقدام نکنید ، ممکن است جای آنها برای همیشه روی پوست صورت شما باقی بماند و نوعی لکه دائمی به وجود آورد.

لکه ناشی از کیست آکنه ای روی صورت

هایپرپیگمانتاسیون

Hyperpigmentation یا هایپرپیگمانتاسیون از دو کلمه هایپر و پیگمنت تشکیل شده است، که هایپر به معنی بیشتر و پیگمنت نیز به معنی رنگ دانه می باشد، که معنی تحت لفظی آن رنگدانه های بیشتر است و در اصطلاح به نوعی لکه و عارضه و بیماری پوستی گفته می شود که به سبب آن، ناحیه از پوست صورت دارای رنگ دانه های بیشتری است و تیره تر می باشد. هایپر پیگمانتاسیون می تواند به صورت لکه هایی سیاه، قهوه ای، قرمز، صورتی و خاکستری بر روی پوست صورت ظاهر شود.

گاهی اوقات نیز به دلیل پیری، نور آفتاب و آفتاب سوختگی و یا لکه های کبدی نیز هایپرپیگمانتاسیون روی صورت و پوست شما ایجاد می شود. که با راه های جوان سازی پوست و یا سفید کردن پوست آفتاب سوخته می توانید یا از بروز آنها جلوگیری کرده و یا درمانشان کنید.

کک و مک ها نوعی لکه های شایع پوستی ناشی از این عارضه می باشند که بر روی بیشتر صورت ها بسیار زیبا بوده و حتی محبوب نیز می باشند، این لکه ها پوستی روی صورت یعنی کک و مک ها می توانند به دلایل ارثی به وجود آیند.

لکه ناشی از هایپرپیگمانتاسیون روی صورت

ملاسما

ملاسما نیز یکی دیگر از انواع لکه های پوستی بر روی صورت است که در واقع نوعی عارضه رایج پوستی می باشد، بر اثر ملاسما که از هایپرپیگمانتاسیون متفاوت است، قسمت های از روی صورت تیره در از سایر پوست صورت می شود. برخی این عارضه را با عارضه های دیگر اشتباه می گیرند.

توجه داشته باشید که ملاسما ها بیشتر خود را به صورت لکه هایی قهوه ای بر روی صورت نشان می دهند، درمان لکه های قهوه ای روی صورت نیز همانند درمان سایر لکه های پوستی می باشد و رفع آن امکان پذیر است که در مقاله ای جداگانه به صورت کامل و مفصل آن را توضیح داده ایم.

لکه ناشی از ملاسما روی صورت

علت به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی صورت

بسیاری از افرادی که از ما محصولات و کرم هایی برای درمان این عارضه پوستی روی صورت می خواهند، علت به وجود آمدن این لکه های قهوه ای روی صورت را نیز می پرسند. که در پاسخ آنها باید به موارد زیر اشاره کنیم :

  • نور آفتاب : اشعه ماوراء بنفش موجود در نور خورشید یکی از علت های به وجود آمدن ملاسما یا لکه های قهوه روی صورت می باشد.
  • بارداری : یکی دیگر از علت ها به وجود آمدن این مورد از انواع لکه های پوستی، یعنی ملاسما، تغیرات هورمونی دوره بارداری است، حتی قرص ها و داروی های جلوگیری از بارداری نیز می توانند باعث به وجود آمدن ملاسما شوند.
  • وسایل آرایشی غیر مرغوب : توجه به مرغوبیت لوازم آرایشی بسیار مهم است، چراکه بیشتر ملاسما های دیده شده در افراد و علت به وجود آمدن لکه های قهوه ای در بیشتر خانم ها علاوه بر بارداری و دارو های پیشگیری از بارداری، استفاده از وسایل آرایشی نا مرغوب می باشد.

موی فرورفته در صورت

یکی از غذاب آور ترین انواع لکه های پوستی، موارد ناشی از موهای فرورفته در پوست می باشند. موهای زیر پوستی در اثر رشد مجدد موهای شیو شده و حلقه زدن آنها روی خودشان هنگام رشد و نفوذ مجددشان به داخل پوست صورت به وجود می آیند. علت به وجود آمدن این لکه های پوستی تنها حذف موهای زائد از ریشه به روش های مختلف و رشد مجدد آنها می باشد.

لکه ناشی از موی زیر پوستی روی صورت

بیچمارک، علائم تولید و یا ماه گرفتگی

نوعی دیگر از لکه های پوستی می باشند که بر روی چهره نوزادان تازه متولد شده، در همان ابتدای تولد و یا مدتی بعد از تولد ظاهر می شوند. به این لکه های پوستی خال نیز گفته می شود. که گاهی با گذشت زمان از بین می روند و گاهی نیز دائمی می باشند.

متخصصان و پزشکان حوزه از علت به وجود آمدن این لکه های پوستی مطمئن نیستند اما گاهی یکی از دلایل زیر می تواند در به وجود آمدن آنها موثر باشد :

  • رگ های خونی که به درستی شکل نگرفته اند
  • سلول های رنگدانه ای پوستی که به هم می پیودند و لکه هایی تیره تر از سایر نقاط پوست به وجود می آورند.
  • رشد بیش از حد پوست که باعث و علت به وجود آمدن قسمت هایی برجسته تر از سایر پوست صورت و بدن می شود و این لکه ها را نتیجه می دهد.

لکه مادر زادی روی پوست بدن

تبخال

تیخال ها یکی دیگر از انواع لکه های دردناک پوستی، روی و یا اطراف لب ها هستند، که قرمز، ملتهب و پر از مایع می باشند. تبخال ها در نتیجه عفونت با ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آیند. مشکلی که این لکه های پوستی دارند این است که بسیار مصری می باشند. درمان این لکه های پوستی روی صورت به مرور زمان امکان پذیر است، اما افراد تا زمانی به بهبود می یابند باید از تماس با دوستان، نزدیکان و اطرافیانشان پرهیز کنند.

لکه ناشی از تبخال روی صورت و لب

سرطان پوست

و اما آخرین و خطرناک ترین لکه پوستی روی صورت و بدن سرطان پوست می باشد. در واقع برخی از لکه های پوستی می توانند نشانه های از سرطان پوست باشند، آگاهی از علائم سرطان پوست می تواند در تشخیص زود هنگام آن به افراد کمک کند. برخی از نشان های سرطان پوست به صورت زیر می باشند :

  • خال و یا علامت جدیدی روی پوست که سرعت رشد آن زیاد است.
  • لکه و یا خالی روی صورت و پوست که خونریزی می کند و خارش زیادی دارد.
  • لکه ای که شکل، اندازه و رنگ آن در حال تغییر است.
  • لکه های نا متوازن و نا متقارن روی پوست.
  • و همچنین لکه های پوستی که قطر آنها از 6 میلی متر بیشتر است.

لکه ناشی از سرطان پوست روی صورت

نتیجه گیری و سخن نهایی

حال که می دانید انواع لکه های پوستی چیست و علت به وجود آمدنشان چگونه است، بهتر است در صورتی که لکه ای مشکوک دارید در صدد تشخیص آن از جهت سرطانی بودن یا نبودن اقدام کنید. اما این را نیز بدانید که بیشتر لکه های پوستی روی صورت و بدن بدون ضرر هستند و افراد به دلایل زیبایی در صدد رفع و درمان آنها اقدام می کنند. در مقاله سریع ترین راه درمان انواع لکه های صورت، روش های مختلفی را نام برده ایم که برای از بین بردن این عارضه های پوستی بسیار مفید می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *