مراقبتی و بهداشتی

11 ترفند مراقبت از پوست و صورت در برابر آفتاب

مراقبت از پوست و صورت در مقابل نور خورشید

با اینکه محاقظت از پوست و صورت در برابر آفتاب در تمام طول سال مهم است، اما با گرم تر شدن هوا و تابش مستقیم تر و با شدت تر آفتاب، ارزش و اهمیت آن بیشتر هم می شود. چراکه در روز های گرم سال، با گرم تر شدن هوا، شاخص UV نیز افزایش می یابد و نیاز است که هر چه هوا گرم تر باشد، تابش آفتاب با شدت بیشتری باشد و نور آن مستقیم تر روی پوست و صورت ما بتابد، به مراقبت های ویژه برای محافظت از پوست و صورت در برابر آفتاب بیشتر اهمیت دهیم. بنابراین با ما باشید تا این نکات مهمی که در روز های گرم و آفتابی رعایت آنها مهم است را با هم بخوانیم.

چرا مراقبت از پوست و صورت در برابر آفتاب مهم است ؟

با اینکه برنزه شدن زیبا است و بسیاری از مردم برای رسیدن به پوست برنزه ساعاتی طولانی را در زیر نور آفتاب دراز می کشند و با اینکه پوست برنزه زیبایی های خود را دارد، اما مشکلات عدیدی نیز به دنبال دارد و در واقع برنزه نکردن پوست بسیار بهتر از برنزه کردن آن است. چرا که قرار گرفتن در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد. کراتوز اکتینیک، کارسینوم سلول پایه، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم این ها نیز بیماری ها و مشکلاتی پیش سرطانی هستند که حتی در صورت عدم ابتلا به سرطان پوست احتمال ابتا به این موارد بسیار بیشتر نیز می باشد. 

علاوه بر این بیماری ها و حتی اگر خیلی خوش شانس باشید و با قرار گرفتن بیش از حد در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب و بدون مراقبت از پوست و صورتتان در برابر آفتاب دچار این بیماری ها نشده و یا علائمی از سرطان پوست در شما ظاهر نشود، یکی دیگر از عوارض آن، پیری زود رس می باشد، بروز لکه های پوستی، تغییر رنگ پوست، چین و چروک شدن و حتی دهیدراته شدن پوست نشانه هایی هستند که با قرار گرفتن بدون مراقبت های لازم در برابر نور خورشید برای شما به وجود خواهند آمد.

خبر خوب این است که نیازی به نگرانی بابت عدم توانایی برون رفتن یا نرفتن نیست و شما همچنان می توانید زیر نور آفتاب قرار بگیرید و از آن لذت ببرید، البته به شرطی که ترفند ها و نکاتی که در مراقبت از پوست و صورت در مقابل و زیر نور آفتاب مهم است را به درستی رعایت فرمایید. نکاتی که ما در ادامه برخی از آن ها را به صورت کامل برای شما عزیزان بیان کرده ایم. بنابراین …

مراقبت از پوست و صورت در مقابل نور خورشید

چگونه از پوست و صورت در برابر آفتاب مراقبت کنیم ؟

  • به یاد داشته باشید که باید همیشه ضد آفتاب بزنید و این را نیز در نظر بگیرید که بلافاصله بیرون رفتن بعد از زدن کرم ضد آفتاب درست نیست و حداقل باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب، بر روی صورتتان مقدار مناسبی از کرم ضد آفتاب را پخش کرده باشید.
  • در زدن کرم ضد آفتاب به صورتتان خسیس نباشید، اگر به کوهنوردی یا طبیعت گردی و یا حتی بیرون از خانه برای خرید رفته اید، در ابتدا مقدار مناسبی حداقل یک گرم کرم ضد آفتا به کل صورتتان بزنید و در صورتی که از 3 ساعت از زدن کرم ضد آفتاب و قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب گذشت، مجدد آن را تمدید نمایید.
  • حتما در نظر داشته باشید که از کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید، این یک شوخی نیست و با کیفیت بودن کرم ضد آفتاب و توانایی آن در مقابله با هم اشعه های UVA و هم UVB بسیار مهم است. چراکه ممکن است کرم ضد آفتاب شما از آفتاب سوختگی جلوگیری کند، اما اگر کیفیت مناسبی نداشته باشد از اثر مخفی آفتاب جلوگیری نخواهد کرد.
  • مهمترین نکته برای مراقبت از پوست و صورت در مقابل آفتاب که به روتین روزمره پوستی شما باز می گردد این است که حتما به صورت روزانه از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، این باعث می شود که لایه رطوبت و اپیدرم پوست صورت شما تقویت شده و اثرات منفی نور خورشید آسیب بسیار کمتری به آن بزنند.

مراقبت از پوست و صورت در مقابل نور خورشید

  • اگر به طبیعت گردی رفته اید و در معرض آب و یا شن و ماسه هستید مواظب باشید و حتما تایم تمدید کرم ضد آفتابتان را کمتر کنید، چراکه اثرات منفی نور آفتاب در کنار این موارد، بیشتر نیز می شود.
  • در نظر داشته باشید که حتما از محصولات مراقبت از پوست و صورت و لوازم آرایشی دارای آنتی اکسیدان استفاده کنید تا پوست و صورت شما به صورت طبیعی توانایی محافظت و مراقبت بیشتری از خود در مقابل تابش نور آفتاب داشته باشد.
  • در نظر داشته باشید که در ساعات تابش مستقیم و شدید تر نور آفتاب همانند ساعات 10 الی 4 بعد از ظهر، سعی کنید که مدت زمان کمتری را در مقابل آفتاب قرار بگیرید.
  • نه فقط مراقبت از صورت در مقابل نور و تابش مستقیم آفتاب بلکه مراقبت از پوست نیز بسیار مهم است و اگر عدم آفتاب سوخته شدن و یا دچار بیماری های نام برده شده برایتان مهم است، پس از پوشیدن لباس های آستین کوتاه بدون زدن ضد آفتاب به پوست بدنتان برای ساعاتی طولانی در مقابل آفتاب جلوگیری کنید.
  • حتما حتما از کلاه کب هایی که سایبانی برای صورت شما در مقابل آفتاب و تابش مستقیم آن ایجاد می کنند استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید که اگر دارویی مصرف می کنید حتما بررسی کنید که آیا داروی مور نظر باعث حساس تر شدن پوست و صورت شما در مقابل آفتاب می شود یا نه
  • و نکته مهم دیگری هم که باید رعایت کنید، این است که باید حتما آب کافی بنوشید. چراکه عدم نوشیدن آب کافی، باعث دهیدراته شدن پوست و صورتتان نیز می شود و دهیدراته شدن نیز باعث بروز حساسیت و التهاب و به صورت کلی حساس تر شدن پوست صورت شما شده و نتیجتا در مقابل آفتاب مقاومت کمتری خواهد داشت.

مراقبت از پوست و صورت در مقابل نور خورشید

سخن آخر

در  پایان باید بگوییم که مراقبت از پوست و صورت در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب بسیار بسیار مهم است، بدون رعایت نکات بالا و انجام ترفند های ذکر شده، به هیچ عنوان برای مدت زمان زیادی در مقابل آن قرار نگیرید و سعی کنید مهم تر از همه موارد گفته شده، از کرم ضد آفتاب خوب و با کیفیتی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *