دسته‌بندی نشده

بالم لب خانگی چیست ؟ فرمول ساخت 4 بالم لب موثر

طرز تهیه بالم لب خانگی

سلام. سلامت و زیبایی لب هایتان برایتان مهم است؟ بسیاری از خانم ها به دلایل مختلف لب هایشان خشک و بی رنگ شده و حالت زیبا و با طراوت خود را از دست داده است، در این خواندن این مقاله با یادگیری دستور العمل های ساخت بالم لب های خانگی که در ادامه معرفی خواهیم کرد با خشکی، دهیدراته شدن و ترک زدن لب هایتان خداحافظی کنید.

دلیل استفاده از بالم لب خانگی چیست

بالم لب های خانگی و یا صنعتی و به صورت کلی این محصولات، از جمله بهترین محصولات مراقبتی و البته زیبایی لب هستند که برای آبرسانی به سلول های لب و نرم و لطیف ماندن لب ها مورد استفاده قرار می گیرند. بالم لب ها از عصاره مواد مختلف ساخته می شوند. به عنوان مثال مدل هایی را می توانید از بازار تهیه کنید که از مرکبات ساخته شده اند، یا از موز، توت فرنگی و … ساخته شده اند. علاوه بر بویی که بالم لب از این میوه ها و مواد می گیرد و بوی آنها را می دهد، خواصی نیز از این میوه ها را برای کاربر به ارمغان می آورد.

اگر شما هم می خواهید از مزیت های این مواد و میوه ها بهره مند شوید می توانید از بالم لب های مختلف استفاده کرده و یا نمونه هایی خانگی با ترکیبات دلخواهتان ساخته و استفاده نمایید. با ساخت بالم لب های خانگی شما می توانید از ترکیباتی استفاده کنید و از مزایایی در آنها بهره ببرید که شاید پیدا کردن محصولاتی ساخته شده از این ترکیبات و مواد و با این مزایا و فواید کاری سخت باشد.

انواع بالم لب خانگی

در نظر داشته باشید که …

برای ساخت یک بالم لب خانگی با کیفیت و البته کاربردی باید ترکیباتی را استفاده کنید که هم شکل اصلی محصول به دست آید و هم مزیتی که دریافت می کنید کاربردی باشد. به صورت کلی به دو دلیل از بالم لب ها استفاده می شود، یکی احیای رنگ و جلوگیری از کدر و بد رنگ شدن لب ها و دیگری نیز جلوگیری از ترک خوردن لب ها، برای ساخت هر کدام از این بالم لب های خانگی می توانید ترکیبات زیر را استفاده کنید.

  • ترکیبات پایه : مواد طبیعی همانند موم زنبور عسل، عسل، روغن نارگیل، روغن حاوی ویتامین E، شی باتر و اسانس.
  • برای ساخت بالم لب های رنگدانه ای : از ترکیباتی همانند : عصاره گل رز، چغندر، اسطوخودوس، توت فرنگی و لیمو استفاده کنید، این ترکیبات از تغییر رنگ جلوگیری کرده و رنگ اصلی لب ها را احیا می کنند.
  • برای لب های ترک خورده و خشکیده : از ترکیباتی همانند : عسل، آلوورا و روغن نارگیل استفاده کنید زیرا ترکیباتی فوق العاده هستند و برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن بسیار مناسب می باشند.

بخوانید : برق لب یا لیپ گلاس چیست 

انواع بالم لب های خانگی

حال که می دانید برای ساخت این محصولات از چه ترکیباتی می توانید استفاده کنید، دستور العمل های زیر را یاد گرفته و بسته به نیازتان و همچنین فوایدی که دارند یکی از آنها را ساخته و برای لب هایتان استفاده نمایید.

1 – بالم لب موم زنبور عسل و نارگیل

نارگیل و روغن آن از جمله بهترین ترکیباتی است که می توانید برای ساخت بالم لب خانگی از آن استفاده کنید، چراکه روغن نارگیل رطوبت را در داخل پوست لب حبس می کند، اما چگونه؟ در واقع روغن نارگیل سرشار از لیپید ها و البته لوریک اسید است که خواص مغذی این اسید مفید به پوست لب نفوذ کرده و رطوبت کافی برای درمان لب های خشک شده را فراهم می کند. از طرفی، لیپید ها نیز به حفظ رطوبت کمک کرده و به لب ها حالتی حجیم تر نیز می دهند. چراکه با ایجاد لایه ای محافظ به عنوان یک سد عمل کرده و مانع از از بین رفتن و هدر رفتن رطوبت رسیده به لب ها می شوند.

علاوه بر نارگیل، عسل استفاده شده در ساخت این محصول نیز یکی از بهترین انتخاب ها برای لب های ترک خورده است، چراکه دارای خواص، ضد التهابی، ضد میکروبی و ترمیم کنندگی زخم ها است و ترک های لب ها را درمان کرده و از عفونت آن جلوگیری می کند.

بالم لب خانگی روغن نارگیل

چیزی که لازم دارید
  • 1 قاشق غذاخوری موم زنبور عسل رنده شده
  • 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • مقدار کمی عسل
  • 2 کپسول ویتامین E
طرز تهیه

در یک ظرف مناسب برای جوشاندن، موم زنبور عسل را تا حد نیمه جوشانده و سپس روغن نارگیل و عسل را نیز به آن اضافه کنید و سپس آنها را کامل با هم مخلوط کنید. دو کپسول روغن E را نیز به ظرف اضافه کنید. اگر ظرف یک رژ لب استفاده شده قدیمی که رژ لب آن تمام شده دارید مواد آماده شده را هنگام سرد شدن در این ظرف بریزد.

استفاده از این بالم لب خانگی برای افرادی که لب هایشان ترک خورده و یا پوسته پوسته شده و خشک و کم آب می باشد بسیار عالی و مناسب است. چراکه همانطور که گفته شد، نارگیل یک رطوبت رسان عالی است و در ایجاد سد پوستی بسیار موثر می باشد و عسل نیز ترک خوردگی را به سرعت بهبود می بخشد.

2 – بالم لب خانگی شکلات

در واقع شکلات سرشار از آنتی اکسیدان هایی مفید برای لب های شما است، به صورتی که تغذیه مورد نیاز را به لب های شما رسانده و علاوه بر این از آسیب های محیطی روی لب هایتان نیز جلوگیری می کند. به صورتی که به عنوان لایه ای بین لب های شما و عوامل محیطی همانند گرد و غبار و .. قرار می گیرد. در نهایت باید بگوییم که خواصی که بالم لب خانگی شکلات برای لب های شما دارد این است که به آنها رطوبت رسانی کرده و باعث درخشان شدن و نرم لطیف تر شدنشان نیز می گردد.

بالم لب خانگی شکلات

چیزی که لازم دارید
  • 2 گلوله موم زنبور عسل به صورت رنده شده ( 2 قاشق غذاخوری )
  • 1 قاشق غذا خوری پودر کاکائو
  • 2 قاشق چای خوری روغن بادام شیرین
  • چند قطره روغن نعنا

در واقع وجود روغن بادام در این بالم لب خانگی سبب می شود تا برای لایه برداری از سلول های مرده روی لب و درخشان سازی و همچنین از بین بردن ترک ها نی کاربرد داشته باشد. علاوه بر این قطرات روغن نعنا نیز حس تازگی، خنکی و طراوت را به لب های شما خواهد داد.

طرز تهیه

موم ها را در یک ظرف ذوب کرده و بعد از اینکه به مایع تبدیل شدند، پودر کاکائو را اضافه کرده و کامل با هم مخلوط کنید تا یک دست شوند. سپس روغن بادام شیرین را اضافه کنید و خوب هم بزنید و در نهایت قطرات روغن نعنا را نیز اضافه نمایید. درنهایت اگر ظرف یک رژ لب جامد استفاده شده قدیمی که رژ لب آن تمام شده دارید مواد آماده شده را هنگام سرد شدن در این ظرف بریزد.

3 – بال لب خانگی تمشک و لیمو

اگر رنگ دانه های لب هایتان به سمت کدری و تیره شدن هستند می توانید از تمشک در بالم لب خانگی که قصد ساخت آن را دارید استفاده کنید، چراکه تمشک از آسیب های ناشی از نور خورشید بر روی لب های شما جلوگیری کرده و احتمال تیره شدن لب ها را نیز کاهش می دهد. تمشک سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است و همچنین خواص ضد التهابی نیز دارد.

لیمو استفاده شده نیز خواص تمشک را تشدید می کند، چراکه به صورت کلی مرکبات منبعی غنی از ویتامین سی هستند و برای از بین بردن لکه های و تیرگی روی بدن بسیار کاربرد دارند، به همین دلیل تیرگی لب ها را نیز از بین برده و رنگ واقعی و روشن آن را احیا خواهند کرد.

بنابراین به صورت کلی می توان گفت که خاصیت استفاده از این بالم لب خانگی ساخته شده از لیمو تمشک اسن است که لب های شما درخشان تر و روشن تر شده و رنگ اصلیشان احیا خواهد شد.

بالم لب خانگی تمشک و لیمو

چیزی که لازم دارید
  • 2 قاشق چای خوری مخلطی از ژلاتین تمشک
  • 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل
  • چندین قطره عصاره لیمو
طرز تهیه

ابتدا روغن نارگیل را به مدت 20 دقیقه در مایکروویو گرم کنید، سپس مخلوط ژلاتین تمشک را نیز اضافه کرده و دو ماده را کامل با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را مجدد به مدت 20 دقیقه در مایکروویو قرار دهید تا کامل ذوب شده و با هم محلولی یک دست به رنگ تمشک به دست آورند. قطرات عصاره لیمو را نی اضافه کرده و کامل هم بزنید و همانند همه بالم لب های خانگی دیگر در نهایت اگر ظرف یک رژ لب جامد استفاده شده قدیمی که رژ لب آن تمام شده دارید مواد آماده شده را هنگام سرد شدن در این ظرف بریزد.

4 – بالم لب خانگی گل رز

حتی در طب سنتی ایرانی نی از گلاب برای درخشان کردن، مرطوب کردن و حجیم کردن لب ها استفاده شده است. امروزه نیز علم آن را ثابت کرده که در واقع گل رز، تاثیر بسزایی در روند زیبایی لب ها و حتی صورت و به صورت کلی پوست بدن دارد.

بالم لب خانگی گل رز

چیزی که لازم دارید
  • 1 قاشق غذا خوری موم زنبور عسل
  • نصف قاشق غذا خوری روغن کرچک
  • 3 قاشق غذا خوری روغن دم کرده گل رز
  • 1 قاشق چای خوری عصاره وانیل
  • 1 قاشق غذا خوری کره
  • در صورتی که در دسترس بود نصف قاشق چای خوری پودر ریشه آلکانت

علاوه بر خواصی که این بالم لب خانگی به دلیل دارا بودن عصاره و روغن گل رز برای لب های شما دارد، کره، روغن گرچک و پودر ریشه آلکانت موجود در آن نیز به خودی خود خواصی دارند که به صورت زیر می باشند :

  • در واقع کره حاوی روغن ها و چربی های مفید و مورد نیاز برای پوست و لب می باشد و استفاده از آن در بالم لب های خانگی می تواند به رطوبت رسانی و تغذیه لب های شما کمک کرده و فوری ترک ها را از بین برده و درمان کند.
  • روغن گرچک سرشار از اسید چرب تک غیر اشباع ریسینولئیک اسید است، این ماده در واقع ار رشد باکتری ها، التهاب پوست لب های شما و بیماری هایی همانند تبخال جلوگیری کرده و علاوه بر این، یک مرطوب کننده شناخته شده نیز می باشد و به سلول های پوست لب شما آبرسانی کرده و در تشکیل سد پوستی موثر است.
  • پودر ریشه آلکانت نیز یکی از اصلی ترین ترکیب سازنده در بسیاری از بالم لب های صنعتی و مراقبتی موجود در فروشگاه ها و داروخانه ها است، این ماده در واقع یک ضد التهاب قوی، یک آنتی اکسیدان و یک تسکین دهنده فوق العاده است و به تغذیه لب های ترک خورده کمک می کند.

طرز تهیه

می توانید همه مواد را با هم در داخل یک ظرف مناسب ریخته و به مدت 20 دقیقه در مایکروویو و یا به مدت زمان کمتر و مورد نیاز برای ذوب شدن، بر روی شعله ملایم ذوب نمایید. عصار وانیل و پدر را در آخر اضافه کنید و در نهایت اگر ظرف یک رژ لب جامد استفاده شده قدیمی که رژ لب آن تمام شده دارید مواد آماده شده را هنگام سرد شدن در این ظرف بریزد.

سخن آخر

بالم لب های خانگی از لحاظ اینکه با ترکیبات دلخواه ساخته می شوند بسیار مفید می باشند و می توانند در زیبا تر کردن و درخشان تر کردن و احیای رنگ و حتی حجم دادن به لب های شما نیز موثر باشند. البته این ها به صورت کلی خواص همه بالم لب ها هستند. در پایان باید بگوییم که ساخت بالم لب های خانگی کمی سخت و زمان بر است و اگر توانایی ساخت آن ها را ندارید، مجبور نیستید و می توانید ماده ای اصلی که بیشترین خاصیت را برای لب های شما دارد انتخاب کرده و بالم لب آن را از بازار تهیه کرده و استفاده نمایید.

منبع : stylecraze

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *