مراقبتی و بهداشتی

بهترین روش و کارهای مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

یکی از شاد ترین و بهترین لحظات زندگی هر فردی ممکن است لحظه فهمیدن بارداری و باردار بودن باشد. اما با وجود این، ممکن است بعضی ار تغییراتی که در شما رخ می دهد موجب دلهره تان شود، ممکن است سوالاتی برای شما به وجود آید و ممکن است به دنبال روش هایی برای کاهش تغییرات در برخی از قسمت های بدنتان باشید.  به عنوان مثال، اینکه از چه کرمی استفاده کنم، آیا فلان محصولات مراقبت از پوست مناسب است، آیا استفاده از کرم شب در بارداری مناسب است یا ضرر دارد، آیا کرم ضد ترک برای بارداری مناسب است یا نه از جمله سوالاتی هستند که برای هر خانم بارداری ممکن است پیش آید، به همین دلیل در این مقاله و در ادامه این مطلب می خواهیم برترین نکات، بهترین روش ها و کارهایی که در دوران بارداری برای مراقبت از پوست و صورت خود باید انجام دهید را به شما عزیزان بگوییم. با ما همراه باشید.

مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

قبل از هر چیزی باید بگوییم که انجام آزامایش های بالینی بر روی خانم های باردار ممنوع است و هیچ برندی برای تبلیغات و یا به صورت مطمئن نمی تواند ادعا کند که فلان محصول مراقبت از پوستش برای خانم های باردار ایمن است یا نه، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید از آن ها استفاده کنیم، دکتر محمد لطفی که یک پزشک ماهر در زمینه مراقبت از پوست و متخصصا دوران بارداری خانم ها است، می گویید که بیشتر نگرانی های شما باید در رابطه با دارو ها و مواد غذایی و محصولاتی باشد که به صورت خوراکی مصرف می کنید، نه داروهای موضعی، با این حال باز توصیه می کند که نکاتی که در ادامه ما برای شما عزیزان ذکر کرده ایم را برای مراقبت از پوست و صورت خود در دوران بارداری حتما رعایت کنید.

روش های مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

  • سعی کنید از اضافه وزن بیش از حدتان با توجه به چیزی که ماما به شما می گوید جلوگیری کنید، به عبارتی سعی کنید که اضافه وزنی که به دست می آورید، محدود به بارداری شما باشد، نه بیشتر شدن وزن بدنی خودتان، این از کشیده شدن بیش از حد پوست بدنتان جلوگیری می کند.
  • از ترکیباتی طبیعی برای کاهش ظاهر کشیده شده پوست بدنتان استفاده کنید، به عنوان مثال کره کاکائو و یا کرم های ضد ترک ساخته شده از آن می توانند به محو شدن عیوب پوستی ناشی از کشیده شدن آن در دوران بارداری کمک کنند.
  • سعی کنید که پوست صورت خود را همواره تمیز و بدون آلودگی نگه دارید، برای این مورد بهترین کار این است که از پاک کننده های ملایم و کرم مرطوب کننده استفاده کنید تا هم رطوبت پوست و صورت شما تامین باشد و هم از خشکی آن جلوگیری شود. البته بهتر است که برای جلوگیری از خشکی بیش از حد و بروز حساسیت، بیشتر از دو بار در روز برای شسشتوی صورت خود از شوینده ( فوم شستشوی صورت ) استفاده نکنید.
  • برای مراقبت از پوست و صورت خود در دوران بارداری به هیچ عنوان، حتی در روز های زمستانی هم بدون زدن کرم ضد آفتاب از خانه بیرون نروید و برای جلوگیری از خشکی پوست و صورتتان و تقویت لایه اپیدرم آن، حتما در دوران بارداری به صورت مرتب و روزانه از کرم مرطوبک ننده هم استفاده نمایید.
  • دقت داشته باشید که در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است رنگدانه های پوستی شما افزایش یافته و لکه هایی که به آنها ماسک بارداری و یا کلواسما گفته می شود، بروز یابند. به همین منظور بسیار مهم است که حتما از کرم ضد آفتاب و محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین سی برای کاهش رنگدانه ها ئ جلوگیری از بروز لکه های پوستی استفاده کنید.
  • تحقیات انجام شده این نتیجه گیری را به محقیقان داده است که برای مراقبت بهتر و بیشتر از پوست و صورت در دوران بارداری و جلوگیری از بروز لکه های پوستی و سیاه شدن و لکه دار شدن قسمت هایی از پوست صورت و حتی بدن و شکم، بهتر است که خانم ها غذاهای حاوی اسید فولیک مصرف کنند، هرچند مکما هایی نیز وجود دارند که سرشار از این ویتامین هستند، اما مواد غذایی سالم حاوی اسید فولیک همانند میوه ها، سبزیجات و … بسیار ارزشمند تر می باشند.
  • با توجه به اینکه هیچ لوازم آرایشی تضمین عدم آسیب رسانی به پوست و صورت در دوران بارداری را ندارد، بنابراین برای مراقبت از پوست و صورت خود در دوران بارداری، سعی کنید که از لوازم آرایشی سبک تر و کمتری استفاده کنید و پوشش کمتری نیز از آن بر روی صورت خود داشته باشید. همچنین در رابطه با برخی از لوازم آرایشی همانند محصولات آرایش لب نیز، سعی کنید از نمونه هایی استفاده کنید که به هیچ عنوان ترکیبات شیمیایی نداشته باشند. چراکه خوردن آنها می تواند عوارض اجتناب نا پذیری داشته باشد.
  • نوشیدن آب کافی را فراموش نکنید، چراکه بسیاری از مشکلات پوستی از دهیدراته شدن پوست و خشکی و عدم نرمی و لطافت آن به وجود می آیند و اگر پوستی هیدراته و نرم و لطیف نداشته باشید ممکن است هیچ کدام از مراقبت هایی که در دوران بارداری از پوست و صورت خود انجام می دهید، اثر مثبت کافی نداشته باشند، اما با مصرف آب کافی، شما همواره پوست و صورتتان را هیدراته و نرم و لطیف نگه داشته و حتی ترک برداشتن آن نیز کاهش خواهد یافت.
  • برای دریافت خدمات زیبایی، همانند تزریق ژل و بوتاکس و … و یا کراتین مو ها، رنگ کردن، آرایش کردن و میکاپ صورت و چهره خود، به هیچ عنوان به سالن های آرایشی نروید و سعی کنید که همه کار های زیبایی چهره و صورت خود را خودتان و تنها در خانه انجام دهید.

و اما کارهای زیبایی و مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

با وجود اینکه کار های مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری همیشه ارزشمند است و می تواند برای شما مناسب باشد، اما برخی از کار های را بهتر است که در دوران بارداری انجام ندهید، به عنوان مثال تزریق ژل و بوتاکس، رفتن به سالن های لیزر و لیزر کردن در دوران بارداری، رنگ کردن مو و کراتین و یا پروتئین و … در دوران بارداری، استفاده از برخی از روشن کننده های حاوی ترکیبات شیمیایی و یا استفاده از برخی از خوشبو کننده های عطری می تواند بسیار مضر باشد.

بخوانید : بهترین ماسک روشن کننده فوری خانگی

روتین مراقبت از پوست و صورت در دوران بارداری

در نظر داشته باشید که در دوران بارداری باید نسبت به هر محصولی که استفاده می کنید، چه مراقبتی، چه خوراکی و حتی پوشیدنی، حساسیت بیشتری نسبت به دوران عادی زندگیتان داشته باشید، در رابطه با لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی و مراقبتی برای مراقبت بهتر از پوست و صورت خود در دوران بارداری، بهتر است که حتما لیبل ترکیبات محصولات خریداری شده را بررسی کنید و از محصولاتی که حاوی برخی از ترکیبات ریسکی هستند به هیچ عنوان استفاده نکنید.

ترکیباتی ریسکی در دوران بارداری

ترکیبات

توضیحات

رتینوئیدها

رتینوئید ها مشتقیات ویتامین A هستند که به صورت کلی برای مراقبت از پوست و صورت خود در دوران باداری، باید از استفاده از آنها بپرهیزید، این در حالی است که در صورت عدم باردار بودن، استفاده از مشتقیات ویتامین A می تواند برای بهبود وضعیت کلی پوست شما مناسب باشد، البته مقدار کمی ویتامین a مشکلی ندارد، اما مقادیر زیاد از ان می تواند در وضعیت رشد نوزاد تاثیر گذار باشد.

بنزوئیل پراکسید

آکوتان، بنزوئیل پراکساید و بسیاری دیگر از داروهای درمان آکنه را در دوران بارداری به هیچ عنوان استفاده نکنید. با اینکه استفاده موضعی از آن ممکن است اثرات مخربی که استفاده خوراکی آن دارد را نداشته باشد، اما خیلی از پزشکان متخصص در حوزه بارداری و پوست و صورت، بر این باورند که برای مراقبت بهتر از پوست و صورت در دوران بارداری، بهتر است که از درمان گر های آکنه و جوش استفاده نشود.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید نیز یکی از محبوب ترین ترکیباتی است که در بسیاری از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست و صورت وجود دارد و توصیه ما و بسیاری دیگر از پزشکان زیبایی این است که از آن در دوران بارداری استفاده نشود. سالیسیلیک اسید یک بتاهیدروکسی است، ضد اکنه و التهاب می باشد و استفاده از آن در دوران بارداری می تواند برای جنین و هم مارد مضر باشد.

هیدروکینون

این غیر قابل اجتناب است که بسیاری از خانم ها در دوران بارداری دچار ماسک بارداری یا بیماری هایپر پیگمنتاسیون یا همان لکه های بارداری می شوند، اما بسیاری از آنها برای درمان این مورد به استفاده از مصحولات مراقبت از پوست که استفاده از آنها در دوران بارداری توصیه نمی شود روی می آورند که حاوی ترکیبی به نام هیدروکینون هستند. توصی هما برای مراقبت از پوست و صورت در دوران باردرای، استفاده از ترکیبات حاوی ویتامین سی به جای ترکیبات حاوی هیدروکینون می باشد.

پارابن

با اینکه پارابن ها به صورت موثر طول عمر مواد و لوازم ارایشی و محصولات مراقبتی را افزایش می دهند، اما استفاده از آنها حتی برای افراد غیر باردار نیز توصیه نمی شود و برای مراقبت بهتر از پوست  وصورت در دوران بارداری، سعی کنید که به هیچ عنوان از لوازم آرایشی و مصحولات مراقبت از پوست و صورت حاوی پارابن استفاده نکنید.

فرمالدئید

شاید تا به حال توجه نکرده باشید اما بسیاری از مدل های لاک ناخن و یا رنگ مو حاوی فرمالدئید هستند، ماده ای شیمیایی که می تواند حتی منجر به سقط جنین نیز گردد، بنابراین خنگام خرید لاک ناخن و یا لوازم آرایشی دیگر حتما به عدم وجود آن توجه کنید.

بوتاکس و فیلر

بسیاری از برند های نوپا در زمینه تولید لوازم آرایشی این روز ها به وجود بوتاکس و فیلر در لوازم ارایشی تولید شده توسط برندشان افتخار می کنند، اگر می خواهید روتین مراقبت از پوست و صورت مناسبی در دوران بارداری داشته باشید، با اینکه این ترکیبات می توانند از بروز چین و چروک جلوگیری کرده و یا به پر کردن خطوط ریز کمک کنند، اما بهتر است که از لوازم آرایشی حاوی آنها استفاده نکنید.

سوالات متداول

اگر اقدامات زیبایی که انجام می دهید با رعایت موارد گفته شده در این مقاله باشد، خیر خطر ناک نیست، اما در غیر این صورت، بله برخی از اقدامات زیبایی می توانند برای سلامت پوست و صورت شما و حتی جنین داخل شکمتان مضر باشند.

با زهم باید بگوییم که اگر لوازم آرایشی که استفاده می کنید و یا محصولات مراقبت از پوست و صورت که در دوران بارداری استفاده می کنید نکات بالا در آنها رعایت شده باشد و فاقد ترکیبات ممنوعه باشند،  بله قابل استفاده هستند و خیر خطرناک نمی باشند.

استفاده از کرم رمطب  کننده، نرم کننده و آبرسان و حتی ضد لک به شرطی که فاقد ترکیبات ممنوعه در دوران بارداری باشد، هیچ ضرری ندارد و بلا مانع است

بیشتر خانم های باردار از کرم روشن کننده برای درمان لکه های ناشی از بارداری یعنی ماسک بارداری استفاده می کنند، به جای این کار بهتر است از کرم های روشن کننده حاوی ویتامین سی استفاده کنید و کرم هایی که ترکیبات ممنوعه به ویژ] هیدروکینون دارند را استفاده نکنید.

اما کرم های مرطوب کننده به دلیل خاصیت نرم کنندگی که دارند و همچنین به دلیل اینکه پوست صورت را تقویت می بخشند در دوران بارداری بسیار عالی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *